فناوری اطلاعات آماد

شماره ثبت : 431482

تاریخچه sms ،تاریخچه sms در ایران ،شرکت های ارزش افزوده

خانه // اخبار آماد // تاریخچه sms ،تاریخچه sms در ایران ،شرکت های ارزش افزوده

تاریخچه sms ،تاریخچه sms در ایران ،شرکت های ارزش افزوده

    تاریخچه sms

     

    به گزارش ایسنا، تاریخچه sms و  پدر پیامک یا همان SMS “ماتی ماکونن”، یک مهندس فنلاندی بود که در سال ۱۹۸۴ در یک پیتزا فروشی در کپنهاگ، وقتی برای شرکت در کنفرانسی در مورد آینده ارتباطات موبایلی به دانمارک آمده بود، ایده سرویس پیام‌رسانی برای گوشی‌های دیجیتال GSM به ذهنش خطور کرد اما متاسفانه او هرگز برای این کار پیشگامانه دستمزدی دریافت نکرد، زیرا حق امتیاز این ایده را به ثبت نرسانده بود.

    در سال ۱۹۹۲ شرکت نوکیا ۱۰۱۱، یکی از اولین گوشی‌های موبایل با شکل ساده (Candy Bar) را عرضه کرد که تنها امکان ۶۰ دقیقه مکالمه به کاربر می‌داد و حافظه این گوشی فقط برای ذخیره ۹۹ شماره مخاطب کافی بود و یک صفحه‌نمایش کوچک سیاه و سفید داشت. درست یک سال بعد از طرح ایده ماتی ماکونن، فرمت ۱۶۰ کاراکتری توسط محققی در زمینه ارتباطات به نام “فریدهام هیلبرند” تعیین شد. او در حالی که سعی می‌کرد این فناوری را استاندارد کند و به تلفن‌های همراه امکان انتقال و نمایش پیام‌ها را بدهد، متوجه شد که میانگین جملات یا سوالات تنها به ۱۶۰ کاراکتر نیاز دارد.

    اولین پیامک ۲۰ سال پیش ارسال شد
    می‌توان گفت که اولین پیامک در سال ۱۹۹۲ توسط “بریت نیل پاپ‌وورس” به مدیر اپراتور ودافون، ریچارد جرویس در مهمانی کارمندان در شب کریسمس ارسال شد که متن آن این بود: «کریسمس مبارک.» پاپ‌وورس سرویس ارسال پیام کوتاه یا همان پیامک را از کامپیوتر محل کار خود به یک گوشی موبایل اوربیتل ۹۰۱ ارسال کرده بود!

    در طول این سال‌ها شاهد ایجاد زبان جدید با نام زبان پیامکی بوده‌ایم که برای نوشتار مختصر در ۱۶۰ کاراکتر این اتفاق رخ داده است و بسیاری از زبان‌شناسان کشورمان از این بابت برای ادبیات و زبان محاوره مردم به‌ویژه نوجوانان نگرانند و معتقدند در آینده منجر به تضعیف ادبیات و غلط دیکته‌ای و هجی کردن نادرست کلمات در میان کودکان می‌شود.

    در این میان شاید بتوان گفت بیشترین استقبال مشترکان تلفن همراه به دلیل رساندن مفهوم در کمترین زمان، همچنین مقرون به صرفه‌تر بودن از تماس تلفنی و امکان ارسال پیام در هر شرایط و بهتر از همه استفاده از این امکان توسط همه مدل گوشی تلفن همراه است.

    تاریخچه sms در ایران :

     اولین پیام کوتاه پیامکی بود که در شبکه تلفن همراه کشور، مردادماه سال ۱۳۸۱ توسط یک سیستم ایرانی وابسته به دانشگاه صنعتی شریف به صورت آزمایشی برای یک شماره تصادفی ارسال شد. اندکی بعد با خریداری تجهیزات فنی، خدمات ارسال پیام کوتاه در بهمن ماه همان سال به صورت رسمی بر روی شبکه تلفن همراه کشور راه اندازی شد. این سیستم توسط یک پیمانکار چینی و با ظرفیت محدود تنها یک میلیون مشترک نصب شد؛ در حالی که تعداد شماره‌های تلفن همراه کشور در آن زمان بالغ بر ۵ میلیون عدد بود

    سرویس ارزش افزوده چیست؟
    سیستم‌هایی در شبکه پیام کوتاه وجود دارند که با نام ارزش افزوده از آنها یاد می‌شود. به این صورت که اگر سرویس پیام کوتاه را به عنوان سرویس پایه در نظر بگیریم، خدماتی که باعث شوند ارزش بیشتری برای پیام کوتاه نسبت به حالت پایه ایجاد شود؛ این خدمات ارزش افزوده محسوب می‌شوند.
    به طور کلی ارسال و دریافت پیام از طریق وب، دریافت Email از طریق پیام کوتاه، دریافت اطلاعات،‌اخبار و داده‌های مختلف از طریق پیام کوتاه و… از جمله خدمات ارزش افزوده مبتنی بر پیام کوتاه را شامل می‌شوند.
    در واقع سرویس ارزش افزوده این روزها برای مخابراتی‌ها بسیار جذاب‌‌تر از ارسال پیام کوتاه بین کاربران تلفن‌همراه است؛ چرا که این سیستم سودآوری هنگفتی را برای مخابراتی‌ها به ارمغان آورده است تا آنجا که در اعیاد مختلف این سود به اوج خود می‌رسد. طبق بررسی‌ها در سال جدید بیش از ۱۱۸میلیون و ۲۰۰هزار پیام کوتاه تبریک بین مشترکان تلفن‌‌همراه دولتی رد و بدل شده است که این تعداد پیام کوتاه مبلغی معادل ۶/۱میلیارد تومان برای این شرکت سودآوری به همراه داشته است.
    علاوه بر این شرکت مخابرات از طریق سه شرکت رهیاب، آتیه‌پرداز، گلفا و شرکت‌های واسطه‌ای نیز کسب درآمد می‌کند.
    هومن تندهوش، مدیر بازاریابی و فروش شرکت گلفا در مورد نرخ پیام کوتاه این شرکت و نحوه تقسیم سهم آن با مخابرات می‌گوید: «مخابرات تعرفه ثابتی دارد؛ یعنی خود مشخص می‌کند که مثلا از ۱۰۰ تا ۱۰هزار پیام کوتاه با یک قیمت و از ۱۰هزار تا یک‌میلیون پیام کوتاه نیز یک قیمت دیگر داشته باشد.»

    Tags: , , ,